soms heb je
helemaal niets om te griebelen
je kunt wel van alles bedenken
over de ritten
die tot nog toe zijn geweest
en waar we aan mee hebben gedaan
maar je komt elke keer weer
op de hetzelfde uit
aan- of opmerkingen
zijn er altijd
en de ene rit
ligt je beter
dan …….
inderdaad de andere
helemaal perfect krijg je het nooit
en dat is maar goed ook
moet je zelf maar eens
een rit uitzetten
dan kom je er pas achter
welke problemen
er soms zijn
de routebeschrijving controleren
en nog eens controleren
de bordjes nakijken
en weer nakijken
staat er wel de goede
herstelopdrachten op
de “goede verder met punt” nummers
de instinkers wel goedgeplaatst
daarna het printen van de routebeschrijvingen
de uitleg
en op de dag zelf
vroeg uit de veren
alles routecontroles goed plaatsen
en weer controleren
voorrijden of er niets weg is
telefoon bij de hand
en na afloop
dat zal ik u besparen
want dat kunt u zelf wel nagaan
en toch………..
zie je altijd wel iets over
het bekende hoofd
ondanks alle controles
het is ook zo makkelijk
om de uitzetter
te zeggen hoe het wel moet
of had moeten zijn
maar gelukkig
valt het allemaal nog wel mee
en de uitzetters
krijgen vaak ook de waardering
die zij verdienen
en toch zijn de ritten
of het nou A, B of C ritten zijn
nogal verschillend
per regio
niet dat men de regels
aan de befaamde laars lapt
maar soms is de uitleg
vaak verschillend
wat bij de ene mag
mag bij een ander niet
en dat gebeurt vaak
met de puzzelopdrachten
(o.a. glasbak)?
vaak heb ik het idee
dat men ver gaat
met de oriënteringspunten
en alleen maar om
strafpunten uit te delen
en dat is jammer
het met veel plezier rijden
raakt op de achtergrond
en vaak krijgt men
ook op bepaalde punten
een opeenhoping van auto’s
stilstaande auto’s midden op de weg
rijders die uitstappen
en ook midden op de weg gaan staan
terwijl er ook nog
gewoon verkeer aanwezig is
en alleen maar
om een bepaald probleem op te lossen
het blokkeren van de weg
is uiterst irritant
(teamrit)
ik blijf erbij
men moet met plezier rijden
anders blijven de rijders weg
en dat gebeurt op dit moment
steeds minder mensen vinden
de weg naar de oriënteringssport
of zullen ze de weg niet weten?
benzineprijs?
te veel andere recreatie mogelijkheden?
vallen we terug naar alleen maar
puzzelritten?
geen A, B en C ritten?
nu wil de NRF ook al
de C-klasse boycotten
terwijl daar nog genoeg rijders zijn
terwijl er bij de B-klasse
haast geen rijders meer zijn
en de meeste C rijders vinden
het juist in de C-klasse
hartstikke leuk
(als er geen puzzeltjes tussen zitten)
reglementaire ritten zijn heel mooi
om te rijden
vooral als je er reglementair instinkt
dan kun je je wel voor de kop slaan
en blijf je lachen
toch
droge keel krijg je ervan
was er aan toe
ik had eigenlijk niets te griebelen
en toch tik ik er lustig op los
we naderen de vakantieperiode
weer een hele tijd geen rit
bij de MAC Midden Drenthe
voor de vakantie nog
drie ritten achterelkaar
2 juni te Wijster (Café Pot)
13 juni Westerbork (Meursinge)
alleen puzzel en geen C-rit
en de laatste
en ik hoop dat er meer
equipes komen opdagen
op 9 juli Stuifzand (Manege Buitenwijck)
een avondrit
start om 19.30 uur
dus geen last van duisternis
misschien dat u de rit donker inziet
maar dat verwacht ik niet
ook in de manege is het hartstikke gezellig
wat ik met hartstikke heb
weet ik niet
maar volgens mij gebruikt
iemand uit het bestuur
vaak dit woord
in 2009 waren er 17 equipes aanwezig
bij de avondrit (toen nog in het duister)
in 2010 waren er 18 equipes aanwezig
een stijging van……
één
goed opgelet
verras mij op 9 juli
tot de volgende keer