Het weer was ons goedgezind. We mochten weer eens rijden. Op naar Witteveen voor de Venenrit 2010.
Uitgezet door Adde de Boer en gecontroleerd door Lambert J. Altena.
Starten bij de welbekende blauwe vlag om vervolgens met een voor de C-klasse onbekende opdracht Aanhoudend weg L. Maar deze opdracht werd ons als aanvulling uitgelegd boven de routebeschrijving. En wat ons betreft mag dit vaker gebeuren zodat de B-klasse dichter bij de C-klasse komt en visa versa.
Maar goed nu de rit. We begonnen dus met 1e weg R, daarna aanhoudend weg L. vervolgens
na viaduct R (situatie is overzichtelijk). Het mooiste bij deze opdracht is dat de situatie overzichtelijk is zodat de obstakels die er waren, er dus eigenlijk niet zijn. Na een rondje rijden konden we voor de viersprong het viaduct zien (tussen de bomen door, die er niet waren). Op de viersprong dus naar rechts. Verder met punt 6 (na RC "F" aanhoudend weg L (VADNA)). En daar gingen we de boot in aangezien we via een routecontrole moesten keren en vervolgens 1e weg L en we nog steeds VADNA in ons hoofd hadden (wat dus niet telt bij een routecontrole). (30 strafpunten erbij). Bij punt 8 ging het ook al mis, nou was dit ook een moeilijk punt. Voor ons was dit een doorgaande weg naar de asfaltweg (asfaltweg R) maar dat zag de uitzetter en de controleur anders, zij vonden dat er een knik in zat en dus werd het een zandweg die we niet mochten berijden dus gedwongen naar rechts naar de routecontrole. We vroegen ons al af waarom er rechts van ons in de zandweg een routecontrole stond, nu weten we het. Aldoende leert men. Bingo al 60 strafpunten.
Onthouden dus. Het volgende punt ging ook al mis want een afkorting L betekent links en dat zijn ook schakels en de ketting was aanwezig (niet gezien). Zodoende zaten we al op 90 strafpunten. Helaas was de tekst "DE WIET" niet meer aanwezig maar we mochten de weg niet nog een keer inrijden dus rechtdoor. Vervolgens het verkeersbord met ondertekst dus kon men hier 1e weg L (punt 20). Nadat er ook nog een schrikhek afgebroken was, die lag namelijk in de sloot achter de bomen, kwamen we toch nog automatisch bij de goede routecontrole. (Voor brug links) had onze uitzetter achter een doos een routecontrole geplaatst hopende dat niemand dat zou zien. Mis dus want juist daardoor gingen we toch even kijken en konden we voor de brug niet naar links want de brug monde niet uit op onze route. De groene routecontrole van de puzzelklasse niet aangenomen als RC. Punt 32 was weer een aanhoudende bezigheid (na weg, voor weg aanhoudend weg R). Dit zijn van die punten wat wij heerlijk vinden om te doen, blijven opletten, geen dubbele oriënteringspunten nemen, in dit geval wegen. Heerlijk we genieten van dergelijke opdrachten. We hebben ons er goed doorheen geslagen en nog steeds maar 90 strafpunten. Via de tijdcontrole, over de brug naar links en vervolgens 1e weg R. Gewoon uitgevoerd waarbij we wel moeten zeggen dat we nooit bij het volgende punt (2e viersprong R) kwamen wat ons toch een beetje achterdochtig maakte, hadden we het wel goed gedaan? Ja dus. In Westerbork aangekomen moesten we (bij klinkerweg weg L). Gewoon uitvoeren om vervolgens verder te gaan met aanhoudend 1e weg R, opnieuw goed opletten, want zowel de bij klinkerweg als weg L hadden we al gebruikt. Toen kwamen we op het industrieterrein van Westerbork terecht.
"Esweg" L mocht ook in kleur staan in dit geval meende ik blauwe letters, ik dacht dat dit niet mocht en ik moet eerlijk zeggen Riekje dacht er anders over maar toch het tweede bordje genomen en zodoende kregen we er 30 strafpunten bij. Vervolgens weer aanhoudend 1e weg R, ook hier weer goed opletten, dat men de oriënteringspunten niet dubbel nam en na even rondgereden te zijn kwamen we hier goed uit. Het bordje met de tekst COE-VORDEN hebben we als goed beoordeeld om vervolgens weer naar Witteveen te gaan om punt 57 te gaan oplossen en opnieuw was de situatie overzichtelijk en kon men de opgave (na viaduct, bushaltebord en H"60", voor "MB" en "KERKWEG" R) uitvoeren aan de hand van het tweede straatnaambord. Op naar de finish, kaart inleveren en aan de koffie.
Adde bedankt voor deze rit, het was een knap inelkaar gezette rit en wat ons betreft mogen er vaker punten in van de B-klasse.
Toch nog naar één klasse?
Ron en Riekje Ehrhardt